Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van elke overeenkomst voor een

evenement of voor catering in de meeste ruime zin van het woord, in een etablissement

uitgebaat door MM of op een externe locatie, zowel in binnen- als buitenland. De

overeenkomst wordt opgemaakt tussen volgende partijen:

Enerzijds, MM, met als correspondentieadres Luikersteenweg 741 – 3500 Hasselt en

geregistreerd onder Maison Mairie Bv Hasselt 0437.459.310, bereikbaar via volgende

gegevens: telefoon: 011/21.05.00, email: hello@maisonmairie.be

Bestellingen/offertes/overeenkomsten worden steeds geacht met MM te zijn aangegaan.

Anderzijds, De Klant, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die de overeenkomst, offerte of

bestelling ondertekent of in wiens naam ze wordt ondertekend. Een offerte of bestelling die

wordt bevestigd per mail, brief, mondeling, wordt beschouwd als zijnde ondertekend.

Artikel 1: Aanvaarding algemene voorwaarden – Toepasselijkheid

De onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen

MM en de klant gesloten, evenals op alle overige rechtsbetrekkingen tussen MM en de klant,

inclusief bestellingen en offertes. Afwijkingen van onderhavige algemene voorwaarden zijn

alleen aan MM tegenstelbaar indien ze door MM schriftelijk worden bevestigd. De

onderhavige algemene voorwaarden hebben in elk geval voorrang op deze van de klant. Deze

algemene voorwaarden zijn van toepassing zowel indien de klant een natuurlijke of

rechtspersoon is die uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden de geleverde goederen of

diensten verwerft of gebruikt, als tussen ondernemingen, bij handelstransacties die leiden tot

het leveren van goederen of het verstrekken van diensten in het kader van een (geheel of

gedeeltelijke) zelfstandige beroepsmatige of economische activiteit. Het feit dat de klant de

algemene voorwaarden van MM niet ontvangen heeft in zijn wettelijke moedertaal, ontslaat

hem niet van hun toepassing. De klant kan desgewenst op zijn schriftelijk verzoek een

vertaling bekomen. Les conditions en Français sont disponibles sur demande. Terms of sales

are available in English on demand.

Artikel 2: Offertes - Bestellingen – Overeenkomsten

De offertes dewelke door MM worden opgesteld zijn steeds vrijblijvend en kunnen op geen

enkel ogenblik verbintenissen lastens MM voortbrengen. Ook de prijzen van de aangeboden

cateringformules zijn louter informatief en kunnen nooit een aanvaarding van een aanbod

uitmaken, noch een verbintenis inhouden. Behoudens expliciete toestemming van MM

ontstaat de overeenkomst, met de daarin vervatte rechten en plichten, pas op het ogenblik

van de definitieve ondertekening van het contract door beide partijen; dan wel na een

schriftelijke bevestiging van de definitieve opdracht en tegen bevestiging hiervan per mail,

post, door beide partijen. Indien een voorschot dient te worden betaald zal de overeenkomst

pas ontstaan na de volledige betaling van het betreffende voorschot. Elke bestelling door de

klant overgemaakt, verbindt wel de klant, doch MM is slechts gehouden na schriftelijke

aanvaarding van de bestelling door MM. Elke wijziging in de bestelling valt steeds ten laste

van de klant. MM kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor materiële vergissingen in

haar offertes.MM houdt zich het recht voor om de betalingsvoorwaarden te wijzigen voor de definitieve

ondertekening van de overeenkomst. Zij zal de klant tijdig op de hoogte brengen van de

aangepaste voorwaarden. Deze laatste behoudt op dat moment het recht om kosteloos van

het sluiten van de overeenkomst af te zien. De wijziging van deze voorwaarden kan

ingegeven zijn door de hoogte van het totale bedrag, eventuele risico's en de solvabiliteit van

de klant. De toepassing hiervan geschiedt zonder enige verantwoording noch bewijsvoering.

Door het gebruik van verse producten kan het voorkomen dat sommige grondstoffen niet

voorradig zijn (o.w.v. seizoen, aanvoer, marktaanbod, enz). Deze zullen vervangen worden

door gelijkwaardige producten van dezelfde kwaliteit en prijs.

Afspraken met het personeel van MM zijn niet bindend, tenzij deze schriftelijk en door de

daartoe bevoegde personen voor MM zijn bevestigd.

Artikel 3: Prijzen

Elke offerte/overeenkomst wordt steeds opgemaakt op basis van de door de klant verstrekte

gegevens inzake locatie, tijdsindeling en aantal gasten. De prijs zal herberekend worden

indien zich hier wijzigingen in voordoen. Indien na het sluiten van de overeenkomst door de

klant wijzigingen worden aangebracht aan de in de overeenkomst overeengekomen gegevens

inzake locatie, tijdsindeling, aantal gasten, benodigdheden... en eender welk ander gegeven,

zullen deze wijzigingen een verhoging van de in de overeenkomst afgesproken prijs met zich

meebrengen. Tevens zal een verhoging van de in de overeenkomst overeengekomen prijs

worden toegepast wanneer de klant foutieve inlichtingen heeft verstrekt aan MM.

De prijzen, vermeld op de prijslijsten, offertes en overeenkomsten zijn, tenzij anders vermeld

en behoudens voor particuliere consumenten, steeds exclusief BTW. Logistieke en andere

benodigdheden, zoals onder andere borden, glazen, bestek, stoelen, tafels en tafeldecoratie

zijn niet inbegrepen in de overeengekomen prijs, behoudens anders vermeld.

Behoudens andersluidende schriftelijke bepaling in de overeenkomst worden drank en

voeding uitsluitend geleverd door MM. Het is, tenzij schriftelijk overeengekomen, niet

toegelaten eigen drank en voeding te nuttigen gedurende het evenement georganiseerd door

MM, noch is het toegelaten beroep te doen op eigen cateringdiensten.

Prijzen van opdrachten blijven 6 maanden na bevestiging van de opdracht door de klant

geldig. Nadien heeft MM eventueel het recht om deze aan te passen aan de prijzen die op dat

ogenblik van kracht zijn en dit na onvoorziene prijsstijgingen van voedingswaren en/of

dranken, of bijkomende taksen en/of de uurlonen in de horeca. Deze aanpassingen zullen

desgevallend gebeuren op basis van het gezondheidsindexcijfer overeenkomstig volgende

formule: Basisofferteprijs x nieuw indexcijfer / aanvangsindexcijfer. Het aanvangsindexcijfer is

dit van de maand voorafgaand aan de ondertekening van de overeenkomst.

Indien vóór de evenementdatum de BTW wordt verhoogd door de overheid, wordt de totale

prijs in dezelfde mate aangepast.

Artikel 4: Opties en reservaties

Bij aanvraag van een offerte, kan de klant een optie verkrijgen. Hiervoor is de maximale

duurtijs 30 dagen. Deze optie is vrijblijvend. In dien gewenst kan deze optie verlengd

worden met een optiebedrag. Wanneer de klant zich akkoord verklaart met de offerte, is hij,

tenzij anders overeengekomen, gehouden als bevestiging een eerste voorschot te betalen

zoals bepaald in artikel 5. Pas nadat MM het eerste voorschot ontvangen heeft, evenalseen schriftelijke tegenbevestiging van de boeking of bestelling heeft gedaan, is de

reservatie definitief aanvaard door MM.

De betaling van het eerste voorschot door de klant geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de

algemene voorwaarden.

Artikel 5: Voorschot

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen dient de klant bij ondertekening van de

overeenkomst een voorschot van respectievelijk 10% (totaalofferte lager dan 10.000,00 €) of

15% (totaalofferte hoger dan 10.000,00 €) te betalen. De betaling van het voorschot gebeurt

per overschrijving op rekening van MM, met rekeningnummer: BE76 7370 5358 8095 en met

vermelding van naam en datum van het evenement.

Artikel 6: Annulering of opzegging van een bestelling/reservatie

Annulering van een boeking of bestelling is enkel mogelijk door een aangetekend schrijven

gericht aan MM, op haar communicatieadres Luikersteenweg 741 te 3500 Hasselt. Het door

de klant betaalde voorschot wordt alleszins ingehouden als voorschot op de te betalen

vergoeding. Indien de annulering of opzegging door de klant plaatsvindt in de periode van 6

weken voorafgaand aan het evenement, is de klant bijkomend gehouden tot een

schadevergoeding ten bedrage van 50% van de overeengekomen prijs, alsmede alle overige

extra’s. Indien de opzegging door de klant plaatsvindt in de periode van 8 dagen voorafgaand

aan het evenement, is de klant gehouden tot een schadevergoeding gelijk aan 100% van de

overeengekomen prijs, alsmede alle overige extra’s. Vanaf de datum van de ingebrekestelling

door MM tot betaling van de schadevergoeding is op het bedrag van de schadevergoeding

een moratoire intrest van 10% per jaar verschuldigd.

Artikel 7: Facturatie – Betaling

De correcte facturatiegegevens, eventueel afwijkend van deze op de besteldocumenten,

dienen door de klant schriftelijk gemeld te worden bij ondertekening van de overeenkomst en

ten laatste vóór het evenement plaatsvindt. Na facturatie kunnen deze niet meer worden

gewijzigd tenzij met een supplementaire administratieve kost van 25,00 €. De klant aanvaardt

een geldige factuur te kunnen ontvangen zowel per post als per mail. Alle facturen zijn contant

betaalbaar op de vennootschapszetel van MM. Elke niet-betaalde factuur brengt vanaf de

vervaldag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest op van 10% per jaar tot op

de datum van volledige betaling. Bovendien zal, zonder ingebrekestelling van rechtswege een

forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 10% op het openstaand factuurbedrag, met

een minimum van 100 euro, onverminderd bijkomende invorderingskosten. De laattijdige,

onvolledige of niet-betaling van één vervallen factuur maakt alle niet-vervallen facturen

opeisbaar. Bij gebrek aan betaling van de factuur op de vijftiende dag na de verzending van

een aanmaning, kan de overeenkomst met de klant door MM door middel van een loutere

kennisgeving bij aangetekend schrijven eenzijdig en buitengerechtelijk worden ontbonden,

onverminderd het recht van MM om schadevergoeding te vorderen. Daarbij heeft MM

ondermeer het recht om de diensten onmiddellijk te staken of stop te zetten. In de mate de

klant enige betalingsvoorwaarden of andere verplichtingen niet naleeft, heeft MM het recht om

haar verplichtingen op te schorten of uit te stellen in verband met andere lopende contracten

tussen partijen.Eventuele klachten m.b.t. de facturatie dienen de zetel van MM te bereiken binnen de zeven

werkdagen na factuurdatum en dit bij aangetekend schrijven.

De door de klant verrichte betalingen strekken in mindering van de oudste openstaande

facturen. De klant verbindt er zich toe – zolang één of meerdere facturen openstaan- op

eerste verzoek van MM een zekerheid te stellen voor de betaling van voormelde facturen en

dit in de door de MM gewenste vorm.

Artikel 8: Definitief aantal personen

Het definitieve aantal personen/gasten kan tot 7 dagen voor het evenement door de klant

worden gewijzigd en dit per aangetekende post of per mail met ontvangstbewijs

(hello@maisonmairie.be ). MM zal in voorkomend geval de kostprijs voor de reservatie van

extra personen bijkomend aanrekenen aan de klant. Indien op het evenement minder gasten

opdagen dan het aantal doorgegeven aan MM zal het gereserveerde aantal aangerekend

worden. Indien op het evenement meer gasten opdagen dan het aantal doorgegeven aan MM,

zal de kostprijs voor de extra gasten aangerekend worden aan de klant.

Artikel 9: Praktische afspraken zaalaankleding en tijdsplanning

Bij evenementen dient door de klant steeds voorafgaandelijk een gedetailleerde planning te

worden voorgelegd inhoudende de geplande activiteiten, waarvoor de schriftelijke

toestemming van MM vereist is alvorens het evenement doorgang kan vinden. Ten laatste 7

dagen voor de aanvang van het evenement dient de klant onder andere de tafelindeling en

andere praktische afspraken aan MM te bezorgen per aangetekende post of per mail met

ontvangstbewijs (hello@maisonmairie.be). Tijdsplanningen dienen eveneens 7 dagen vooraf

worden besproken en bevestigd. (bijv. speeches, voorstellingen, etc.). Indien zich wijzigingen

voordoen omtrent de gemaakte praktische afspraken (o.m. over de zaalaankleding en

tijdsplanning) die afwijken van de reservering en niet ten laatste 7 dagen op voorhand

schriftelijk worden doorgegeven en bevestigd, kan MM indien nodig een bijkomende

afrekening overmaken aan de klant voor de aangebrachte wijzigingen.

Artikel 10: Licht- en muziekinstallaties en DJ

MM voorziet, tenzij anders aangegeven, in zijn eigen etablissementen in een basisinstallatie

voor (achtergrond)muziek dewelke is inbegrepen in de prijs. Indien het wenselijk is voor de

klant om in het kader van het evenement over een andere muziek/lichtinstallatie te

beschikken, kan deze via MM worden gereserveerd mits betaling van een overeen te komen

bijkomende huurprijs. Voor een goede muzikale omlijsting raadt MM één van haar huis-DJ’s

aan, vertrouwd met de zalen en alle soorten feesten. Het staat de klant echter steeds vrij om

hiervoor zelf te zorgen. Alle andere muzieksoorten zoals orkest, bandje, e.d., dienen vooraf te

worden besproken en goedgekeurd door MM. Elke geluidsinstallatie moet voorzien zijn van

een decibelmeter. Op grond van artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 24 februari 1997

houdende vaststelling van geluidsnormen voor muziek in openbare en private inrichtingen

mag het geluidsniveau van de muziek 90 decibels niet overschrijden op eender welke plaats

in de inrichting waar in normale omstandigheden personen aanwezig kunnen zijn. De klant is

verantwoordelijk voor de naleving van dit KB. Bij vaststelling van geluidsoverlast door de

politie zal de klant hiervoor de verantwoordelijkheid dragen. Een evenement met DJ kan max.

duren tot 2u ’s nachts.Partijen zijn akkoord dat de aanlevering van de desbetreffende muziek/lichtinstallaties,

alsmede de live bands en DJ's een middelenverbintenis uitmaken in hoofde van MM. Deze

laatste exonereert zich van elk slecht functioneren of gebrek in kwaliteit. Het staat de klant

steeds vrij om de zaken vooraf, mits akkoord, te controleren en desgevallend af te spreken

met de live band of DJ omtrent muziekkeuzes, specifieke verzoeken, enz...

De klant dient MM te vrijwaren voor alle schade aan de aangeleverde installaties dewelke

door zijn eigen toedoen of deze van zijn gasten wordt aangericht.

Indien de klant een evenement organiseert, in een exploitatie van MM of op een andere

locatie, die niet beschouwd kan worden als een privé-event (dwz toegankelijk voor het ruime

publiek) engageert de klant zich om de geldende rechten en taksen te betalen, waaronder

SABAM. Een document met de gegevens van MM en de betreffende feestzaal dat bij SABAM

ingediend moet worden, is beschikbaar bij reservatie.

Indien de klant een evenement organiseert, in een exploitatie van MM of op een andere

locatie, die niet beschouwd kan worden als een privé-event (dwz toegankelijk voor het ruime

publiek) dient de klant volledig in te staan voor het bekomen van de desgevallend

noodzakelijke milieuvergunning klasse 2 of 3. De klant zal volledig instaan voor het

respecteren van de betreffende wetgevingen (Strafwetboek, art 561,1° / Burgerlijk Wetboek,

art 544 / Codex politieverordeningen van de plaats waar het event plaats vindt). Enige

consequentie van het niet respecteren van de wetgevingen terzake valt geheel onder de

aansprakelijkheid van de klant. De kosten voor het vervullen van voormelde vereisten vallen

volledig ten laste van de klant.

Artikel 11: Decoratie

Indien de klant zelf decoratie wenst te voorzien, dient MM een gedetailleerd plan te

ontvangen, waarop staat aangegeven welke materialen gebruikt zullen worden en op welke

manier deze geïnstalleerd zullen worden. Na het evenement dient alle decoratie verwijderd te

worden en dient de zaal in originele staat achtergelaten te worden. De klant is

verantwoordelijk voor alle toegebrachte schade aan de installaties en gebouwen van MM. Het

is niet toegestaan materialen aan muren, plafonds of vloeren te bevestigen, waarbij enige

beschadiging aan het gebouw optreedt (bv. boren, nagels, schroeven, ...). Het gebruik van

confetti en dergelijke feestmaterialen zijn niet toegestaan zonder toestemming. Een meerprijs

voor opkuis kan in zulk geval aangerekend worden mocht dit toch gebruikt worden.

Artikel 12: Eventcommunicatie

De grafische dienst van MM kan desgewenst instaan voor het aanmaken van het drukwerk,

de webpagina, de uitnodigingen en de menu’s van de klant, tegen gunstige tarieven. Het is

hierbij noodzakelijk dat offerte en bestelling tijdig worden aangevraagd.

Artikel 13: Springkastelen - speeltuigen

Eventuele springkastelen of andere speeltuigen, kunnen rechtstreeks gehuurd worden door

de klant zelf of via bemiddeling door MM voor de klant. MM heeft geen enkele

verantwoordelijkheid omtrent gehuurde speeltuigen. Partijen zijn akkoord dat de aanlevering

van de desbetreffende speeltuigen een middelenverbintenis uitmaakt in hoofde van MM. Dezelaatste exonereert zich van elk slecht functioneren of gebrek in kwaliteit. Het staat de klant

steeds vrij om de zaken vooraf, mits akkoord, te controleren en desgevallend af te spreken

met de betreffende leverancier.

Artikel 15: Rookverbod

Naar wettelijke bepaling geldt, behoudens in de daartoe bestemde ruimtes, een algemeen

rookverbod in de lokalen van MM. Dit dient door de klant en zijn gasten gerespecteerd te

worden, bij gebreke waaraan de hieruit voortvloeiende eventuele boetes en sancties ten laste

van de klant vallen. MM houdt zich eveneens het recht voor om bij de niet-naleving van het

rookverbod de overtreders uit het pand te verwijderen, eventueel met hulp van de hiertoe

bevoegde openbare ambten.

Artikel 16: Veroorzaakte schade – vrijwaring

De klant is aansprakelijk voor elke schade toegebracht aan het gebouw, tuin, terras en alle

binnen of buiten het gebouw aanwezige goederen ingevolge fouten of onvoorzichtigheden

begaan door hemzelf, zijn gasten en elke andere persoon die voor, na of tijdens het

evenement aanwezig is of voor zijn rekening werkt. MM is niet verantwoordelijk voor diefstal,

brand en ongevallen die zich zouden voordoen op de parking, in het gebouw of vestiaire, tuin

en terras. Partijen komen bovendien overeen dat MM ontslaan is van iedere

verantwoordelijkheid voor o.m. schade aan en/of diefstal, verdwijning of beschadiging van

voertuigen die zich op of rond de parking bevinden en de hierin aanwezige voorwerpen,

welkdanige materiële of lichamelijke schade toegebracht aan cliënteel of derden door toedoen

van zichzelf, gasten, elke andere persoon die voor, na of tijdens het evenement aanwezig is of

voor zijn rekening werkt, of door derden.

Verdwenen leeggoed, bestek, bloemen, decorstukken en andere materialen die eigendom zijn

van MM zullen eveneens aangerekend worden aan de klant.

Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst is MM tevens niet verantwoordelijk voor

de materialen en producten die de klant zelf meebrengt. De klant dient zelf een eventuele

verzekering te sluiten voor de materialen en producten die hij zelf meebrengt.

De klant dient MM te vrijwaren voor alle schade die ten gevolge van (geluids)hinder wordt

veroorzaakt en aanvaardt het recht van laatstgenoemde om in te grijpen wanneer de wettelijk

toegestane geluidsnormen worden overschreden. MM heeft hierbij de mogelijkheid het

evenement stil te leggen zonder dat zij kan worden veroordeeld tot vergoeding van enige

schade.

De klant staat als enige in voor de kosten en het regelen van de auteurs- en naburige rechten

met de relevante beheersvennootschappen (bv.: SABAM), en zal MM integraal vrijwaren voor

alle claims van derde partijen in dit verband.

Artikel 17: Overmacht

In geval van onmogelijkheid tot uitvoering van de overeenkomst ten gevolge van overmacht, is

de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling ontbonden. MM zal de klant zo

spoedig mogelijk in kennis stellen van de overmachtssituatie. In geval van overmacht wordt

MM ontslagen van haar aansprakelijkheid voor het niet uitvoeren van de uit de overeenkomst

voortvloeiende verplichtingen. Onder overmacht wordt onder andere begrepen: iedere

gebeurtenis waar MM redelijkerwijze geen controle over heeft, inbegrepen maar niet beperkttot: ongevallen, stakingen, lock-outs, lock-downs, opstanden, oorlog, gebrek aan

vervoersmiddelen, brand en breuk van machines, uitval van systemen, niet verschijnen van de

helft van de noodzakelijke werknemers...

Artikel 18: Status Klant - Lopende overeenkomsten

MM kan zonder enige schadevergoeding de overeenkomst van rechtswege en zonder

voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden beschouwen in geval van faillissement,

kennelijk onvermogen en elke andere wijziging aan de juridische of financiële toestand van de

klant. Bij verlies van kredietwaardigheid (bv. faillissement, aanvraag tot gerechtelijk akkoord,

invereffeningstelling, schuldenregeling, edm. of de dreiging hiermee) worden tevens alle nog

niet vervallen facturen opeisbaar.

Artikel 19: Bezoedeling

In geen geval mag het doel van het evenement zoals afgesproken werd met MM, door de

klant eenzijdig worden gewijzigd. De klant verbindt er zich toe het imago van MM te vrijwaren

van elke mogelijke bezoedeling, zoals (niet-limitatieve opsomming): geluidshinder,

vandalisme, ruzies en dergelijke. De klant zal aan MM een schadevergoeding dienen te

betalen ingeval een bezoedeling van welke aard dan ook het imago van MM schaadt. Deze

schadevergoeding zal door MM worden begroot cfr. de door haar geleden schade.

Artikel 20: Copyright

Voor elk gebruik van de naam MM of van de verbonden exploitatienamen, fotomateriaal dat

behoort aan de MM, het logo van MM of het handelsmerk, moet vooraf schriftelijke

toestemming verkregen zijn van MM. Indien er tijdens een evenement opnames gemaakt

zullen worden, dient MM hiervan op de hoogte gesteld te worden.

Artikel 21: Veiligheid

Voor alle evenementen in de etablissementen van MM staat veiligheid boven alles. Voor

aanvang van het evenement wordt een uitgebreide instructie met betrekking tot veiligheid

gegeven aan de organisator of verantwoordelijke. In elk evenement kunnen wijzigingen

optreden indien de veiligheidsfactoren dit vereisen. Elke deelnemer wordt geacht tevens zelf

de nodige waakzaamheid en veiligheid in acht te nemen en de instructies op te volgen. Indien

de organisator het evenement laat aanvangen wordt vermoed dat hij op dat ogenblik de

voormelde uitgebreide instructies heeft gekregen.

Artikel 22: Verzekeringen

Brandveiligheid: Alle in- en uitgangen naar de zaal moeten op elk ogenblik vrij zijn. Elke vorm

van decoratie dient op voorhand met MM besproken te worden. Er mogen geen duimspijkers

en/of nagels gebruikt worden. Er mag geen decoratie bevestigd worden aan het plafond. Het

gebruik van: confetti, brandbare papieren tafellakens/lopers, warmte uitstralende toestellen,

haarden, indoor/outdoor vuurwerk, wierrook en/of elke vorm van decoratie waarbij vuur te pas

komt is ten strengste verboden. Bij vaststelling van inbreuken moet de klant zo snel mogelijk

een personeelslid van MM op de hoogte stellen, zij zullen de situatie beoordelen en de nodigestappen ondernemen. Elke inbreuk of poging tot inbreuk op bovenstaande vermeldingen in

zake brandveiligheid zal resulteren in de onmiddellijke stopzetting van de activiteit. De

huurprijs, voorschotten en het verbruik zal ook bij stopzetting opeisbaar zijn.

Brandverzekering - bij een evenement of feest in een etablissement van MM (binnenshuis):

MM staat in voor het sluiten van een brandverzekering. - bij een evenement: De klant dient

zelf te zorgen voor het sluiten van een brandverzekering.

Indien een feest of evenement wordt georganiseerd dat door zijn aard een verhoogd risico op

ongevallen of schade inhoudt opzichtens een regulier feest of evenement (zoals een

trouwfeest, een personeelsfeest...), dient de klant zelf in te staan voor het sluiten van de

nodige verzekeringen ter dekking van de risico’s. De klant dient MM te vrijwaren voor alle

risico’s en schade die kunnen ontstaan tijdens het evenement of feest. Voorbeelden van

verzekeringen door de klant te sluiten zijn: ongevallenverzekering, burgerlijke

aansprakelijkheidsverzekering, contractuele aansprakelijkheidsverzekering…

Artikel 23: Attesten en vergunningen

De klant verbindt er zich toe alle nodige reglementaire en administratieve vereisten te hebben

vervuld om de geplande evenementen te laten plaatsvinden, zoals daar ondermeer ten

exemplatieve titel kan genoemd worden SABAM, taksen, etc.. Enige consequentie van het

niet hebben van de juiste attesten, (werk)vergunningen en dergelijke valt geheel onder de

aansprakelijkheid van de klant. De kosten voor het vervullen van voormelde vereisten vallen

volledig ten laste van de klant.

Indien de klant beroep doet op extern ingehuurd personeel of organisaties, dient klant zelf in

te staan voor alle verzekeringen, waaronder een arbeidsongevallenverzekering. Afspraken

met extern ingehuurd personeel of organisaties binden MM niet, tenzij schriftelijk door de

zaakvoerder bevestigd. Zoals reeds eerder gesteld staat MM enkel in voor het sluiten van een

brandverzekering indien het evenement doorgaat in haar etablissement. De klant dient in te

staan voor het sluiten van alle andere verzekeringen voor zowel de gasten van het

evenement, als de door haar ingezette externe personeelsleden.

Artikel 24: Nietigheid bepalingen

Indien één van onderhavige Algemene Voorwaarden nietig en/of onuitvoerbaar zou blijken,

blijven de andere voorwaarden niettemin onverkort van kracht. De klant en MM zullen in

overleg treden teneinde een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde

bepaling overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige

c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen. MM behoudt zich het recht voor de

algemene voorwaarden ten allen tijde te kunnen wijzigen of actualiseren, zonder enige

voorafgaande berichtgeving.

Artikel 25: Betwisting

Eventuele klachten m.b.t. het evenement dienen aangetekend geformuleerd worden binnen

een vervaltermijn van 7 dagen na datum van het evenement. Klachten en/of geschillen, van

welke aard ook, geven de klant niet het recht de nakoming van zijn verplichtingen jegens MM

op te schorten, noch het recht om de bestelling te annuleren. Indien de klacht gegrond is, zal

de maximale aansprakelijkheid van MM in elk geval de prijs van de dienst niet overschrijden

en heeft MM de keuze om indien mogelijk de gebrekkige of niet-conforme dienst aan tepassen, of om de klant te vergoeden voor de door hem geleden directe schade (beperkt tot

maximaal de prijs van de desbetreffend kostprijs van de dienst).

Elke betwisting van een overeenkomst met MM wordt beheerst door de Belgische wetgeving

waarbij uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement HASSELT bevoegd zijn om de

geschillen te beslechten, ongeacht de aard en plaats van uitvoering van de overeenkomst.